Život
ve vyšších kruzích ve skutečnosti obnáší hraní dvou aspektů zároveň:
svou roli v rodině a svou funkci ve vnějším světě. Při tvorbě postavy
tedy budeme používat tyto pojmy zvlášť.
Postava = Role + Rodina + Funkce
Například
William je významným bankéřem (funkce) a hlavou (role) rodu White (rodina), zatímco jeho dcera je genealožka se znalostí všech rodokmenů
ve hře (funkce) a samozřejmě i dcera (role) v rodině White (rodina).
Řada
herních mechanik i přirozených motivací postav se pak odvolává buď na
roli (dcera v rodině přirozeně hledá muže mezi syny v ostatních
rodinách), funkci (přejete-li si zjistit něčí rodokmen, ptejte se
genealožky) nebo rodinu (chcí-li informace z války, bude je mít každý z
francouzského rodu). Každou roli i funkci má více postav ve hře - je
tedy jen na vás, koho z nich pro své potřeby zvolíte.
Při
tvorbě postavy pak obvykle volíte jednu roli v jedné rodině a jednu
funkci. Máte-li námět na postavu, která toto schéma porušuje, lze si
napsat i takovou... ale každou neobvyklost je potřeba umět odůvodnit ve
svém osobním příběhu (viz níže).
Možnost
napsat své postavě něco zvláštního je ostatně dovolena, kdykoli v
pravidlech uvidíte slovo "obvykle". Všechno, co je pouze "obvyklé", lze
porušit, pokud k tomu máte důvod. Víc jak dvě neobvyklosti ale postava
obvykle nemá.
Můžete doporučení naopak brát i jako inspiraci, v čem všem se může vaše postava lišit od ostatních.
Rodiny
Postavy
obvykle náleží k nějaké rodině, se kterou na slavnost přijely. Rodina
se mezi sebou obvykle dobře zná a sleduje obvykle i společné cíle, proto
je vhodné přihlásit se do rodiny, ve které ostatní hráče znáte. Přinese
vám to nejen jednodušší domluvu, ale i lepší zážitek ze hry.
Rodiny
jsou popsány jen ve velmi hrubých obrysech, abychom zajistili, že budou
dostatečně pestré. Jak přesně bude vypadat historie rodiny, její
složení, vztahy mezi jednotlivými členy a další podrobnosti, to už je na
vás.
Aby
rodina správně fungovala, musí mít hlavu rodiny (která obvykle
rozhoduje), jednoho syna (který je důvodem, proč byla rodina pozvána) a
alespoň další dva členy.
Rodiny, které byly pozvány na ples:
Rodiny, které byly pozvány na ples:
Rodina White:
Sice
nijak starý, ale zato bohatý rod. Pořádají ples, na kterém plánují
vyhlédnout vhodné muže pro své tři dcery. Bydlí v odlehlém sídle a s
okolním světem se moc nestýkají - proto je také na slavnosti tak málo
lidí.
Rodina Leclerc:
Významní
obchodní partneři Whitů, kteří připluli až z Francie, takže mají
nemalá očekávání. Nedávno skončila námořní blokáda kvůli válce s
Napoleonem, bude jistě hodně co vyřizovat i mimo námluvy.
Rodina Clifford:
Stará
-a tedy tradiční- anglická šlechtická rodina, vládnoucí v hrabství, kde
se slavnost odehrává. Její členové obvykle shlíží na obchodní rodiny
shora, protože nemají zdaleka takovou historii a postrádají úctu k
tradici. Bylo by ovšem neslušné pozvání sira White odmítnout... a tak
jsou tady.
Rodina MacLintock:
Skotský
šlechtický rod, který odvozuje svou historii až ke starým horalským
klanům. Staří Skoti obvykle na Angličany nenahlíží s kdovíjakou láskou,
ale pozvání rodiny White, kteří jejich rod v dobách nouze před dvaceti lety s
pomocí svých investic postavili na nohy, si odmítnout nedovolili.
Rodina Ford:
Velmi
pokroková rodina. Nechápou tradice a vidí velký nevyužitý potenciál v
britských koloniích. Pro své moderní smýšlení a poškozenou pověst mají
velmi málo jiných spřátelených rodin, využívají tedy pozvánku sira White jako jednu z mála příležitostí, jak úplně nevypadnout ze
společenských kruhů.
Role
Každá rodina obsahuje tradiční role, které obvykle určují, proč kdo přijel a čemu bude věnovat zvýšenou pozornost.
Hlava rodiny:
Role
určená pro muže, kteří nemají potřebu tance a romantických zápletek -
to přenechají mladší generaci. Místo toho si užijí vedení rodiny,
obchodní vyjednávání a další politickou hru. Obvykle s organizátory
jedná jako zástupce ve věcech, které se týkají rodiny jako celku a
pomáhá jim vymyslet hru, která bude jeho rodinu bavit. Role vyžaduje
znalost o něco většího množství pravidel než ostatní.
Obvykle
čtyřicátník nebo padesátník s nezanedbatelným majetkem. Má pro osobní
účast na plese více důvodů. Obvykle chce najít rozumné životní partnery
pro své děti. Kromě toho má i jiné rodinné cíle, obvykle zejména
obchodní - prodat rozsáhlé pozemky ve Skotsku, potlačit rebelii v
koloniích, najít ztraceného příbuzného nebo nového obchodního
partnera... vymyslete si, co chcete - a čím více, tím lépe, ať mají
organizátoři z čeho vaši rodinnou hru postavit.
Hlavy rodiny nosí velký rodový znak.
Manželka:
Role
určená pro ženy, které chtějí dělat ve hře společnost svému muži a ne
nějakého teprve hledat. Dovoluje pomáhat s rodinnými cíli a zároveň
nijak neomezuje v tanci či jiném společenském vyžití. Obvykle zaručuje
klid od nápadníků.
Manželka
je svému muži všestrannou oporou. Pomáhá mu s plněním rodinných cílů
(nechá-li ji) a zejména s výběrem partnerů pro své děti. Má k dětem
obvykle výrazně blíže než její věčně zaneprázdněný manžel.
Manželky nosí velký rodový znak.
Dcera:
Hlavní
a pravděpodobně nejčastější role. Vždyť hledání životních partnerů pro
dcery je hlavním důvodem celého plesu! Role obvykle slibuje romantické
zápletky, tanec a podobné kratochvíle mladých své doby. Nejjednodušší
role na výrobu příběhu i na hru.
Obvykle
jde o svobodné mladé dámy mezi patnácti a pětadvaceti lety. Obvykle
kvůli svému věku nemají ani funkci. Ta by je ostatně stejně jen
zdržovala od toho hlavního, o co jim na plese jde - od hledání prince na
bílém koni. Nejlépe bohatého, krásného a pozorného, žeano.
Dcery nosí malý rodový znak.
Syn:
Role
určená pro muže, smířené s faktem, že budou většinu času na plese
věnovat dámám. Romantika, vybírání, tanec... a možná trochu intrik nebo
obchodu, když bude pan otec potřebovat.
Obvykle
gentleman před třicítkou. Obvykle je na plese proto, aby našel svou
nastávající, ale pokud bude mít možnost svému otci pomoci s rodinnými
cíli, obvykle to také rád udělá.
Synové nosí malý rodový znak.
Starší generace:
Role
pro hráče v pozadí, kteří nechtějí nic řešit. Dovoluje postavě napsat
zajímavý životní příběh a podělit se o něj s ostatními. Postava nemusí
mít žádné cíle.
Obvyklé
majitelé titulů, vysokých funkcí nebo pohádkového bohatství pár let
před smrtí. Přijeli si na ples jen zavzpomínat na staré časy a užít si
ho, jak ještě léta dovolují. Mladší vědí, že za svůj život nasbírali
řadu zkušeností, a proto si za nimi obvykle chodí pro radu.
Starší generace nosí dva rodové znaky.
Služebná:
Dámy,
které nestojí o to, aby jejich výběr byl omezován rodinnou politikou,
mohou hrát zaměstnance (ať už v domě Lorda White, nebo někoho z hostů).
Znamená to sice výrazně horší výchozí pozici... ale možná o to
zajímavější hru. Kdo říká, že by si nemohl některý z chudších či moderně
smýšlejících hostů vyhlédnout milou pokojskou?
Služebné nenosí rodový znak.
Osamělý:
Role
pro hráče, kteří nechtějí patřit k žádné rodině nebo neznají žádné
ostatní hráče. Vyžaduje výrazně více přípravy než hra v rodině, protože
ve hře nebudete mít, koho se chytit. Obvykle pouze pro muže.
Samostatní gentlemani nenosí rodový znak.
Funkce
Obvykle
je funkcí povolání, které postava vykonává v civilním životě.
Následující výčet není úplný - pokud máte originální nápad, čím by vaše
postava mohla být, rozhodně se jej nebojte použít.
Významný obchodník:
Nejčastější
funkce, obvykle pro muže nad čtyřicet let. Obchodník je majitelem
nemalého množství továren a pozemků, zaměstnavatelem stovek nebo tisíců
lidí a velkým hráčem v anglickém obchodním světě. Obchodní rodiny mají
obvykle mnoho cílů, které souvisí s jejich podnikáním.
Vojenský důstojník:
Obvykle
znamená hodnost plukovníka nebo vyšší. Důstojník přímo velí vojenské,
případně námořní jednotce. Jednou za hru smí vydat písemný rozkaz k
jejímu nasazení.
Bankéř:
Majitelům
velkých londýnských bank bývá obvykle alespoň čtyřicet. Mají k
dispozici výrazně větší množství financí, které jim v prosazování jejich
zájmů mohou pomoci. Na druhou stranu se musí starat o to, aby jejich
investice byly časem vráceny.
Nejvyšší soudce:
Muž
nad šedesát let s dostatečnými právními zkušenostmi se může stát
soudcem. V případě, že dojde k právním sporům, má soudce zmocnění tento
spor přímo na místě urovnat. Třeba i uprostřed plesu.
Šlechtic:
Obvykle
člen jednoho ze starých anglických rodů. K tomu se váže majetek a
vážnost, ovšem úplně jiného druhu, než ty obchodní. Mohou mít kontakty i
u královského dvora.
Znalec:
Vzdělání
je přístupné všem a znalcem se může stát kdokoli, kdo o danou
problematiku projeví zájem. Znalci mají k dispozici tajné informace ze
svého oboru... a je jen na nich, jak s nimi naloží. Pro naše účely jsou
důležití zejména:
- Znalec rodokmenů (genealog), který zná rodinnou historii všech přítomných a ví, v kom je kolik šlechtické krve.
- Znalec šperků, který jako jediný pozná pravé šperky a cennosti od falešných.
- Znalec právní, který dokáže posoudit, jak dopadne spor před soudcem, ještě než k němu dojde.
- Znalec průmyslu (technolog), který dokáže správně posoudit, jestli jednotlivé ambiciózní projekty významných obchodníků mají šanci na úspěch.
Poznámky ke tvorbě postavy
Nejdůležitějšími
věcmi, které si musíte ujasnit už hned na začátku, jsou rodina a vaše
role v ní. Ty totiž do velké míry určují, co a s kým ve hře budete
dělat. Pokud máte problémy s výběrem role, kontaktujte organizátory.
Snažili jsme se pokrýt co nejširší spektrum, ale pokud máte nějaký
originální nápad, rádi si jej poslechneme.
U
registrace nezáleží na pořadí. Pokud tedy máte problémy s výběrem
rodiny, můžete pár dní počkat s přihláškou, abyste viděli, jestli v
některé rodině náhodou nepřibyl někdo, s kým byste hráli rádi. Můžete se
i dopředu dohodnout s někým, o kom víte, že chce taky hrát, a požádat
organizátory o otevření rodiny přesně podle vašich představ.
Jste-li pevně přesvědčeni, že víte, ve které rodině byste chtěli hrát kterou
roli, vyplňte registrační formulář. Ten obsahuje velké množství
návodných otázek, které vám pomůžou ujasnit si o postavě všechno
potřebné a provede vás celým procesem.