Postavy


Život ve vyšších kruzích ve skutečnosti obnáší hraní dvou aspektů zároveň: svou roli v rodině a svou funkci ve vnějším světě. Při tvorbě postavy tedy budeme používat tyto pojmy zvlášť.

Postava = Role + Rodina + Funkce

Například William je významným bankéřem (funkce) a hlavou (role) rodu White (rodina), zatímco jeho dcera je genealožka se znalostí všech rodokmenů ve hře (funkce) a samozřejmě i dcera (role) v rodině White (rodina).
Řada herních mechanik i přirozených motivací postav se pak odvolává buď na roli (dcera v rodině přirozeně hledá muže mezi syny v ostatních rodinách), funkci (přejete-li si zjistit něčí rodokmen, ptejte se genealožky) nebo rodinu (chcí-li informace z války, bude je mít každý z francouzského rodu). Každou roli i funkci má více postav ve hře - je tedy jen na vás, koho z nich pro své potřeby zvolíte.
Při tvorbě postavy pak obvykle volíte jednu roli v jedné rodině a jednu funkci. Máte-li námět na postavu, která toto schéma porušuje, lze si napsat i takovou... ale  každou neobvyklost je potřeba umět odůvodnit ve svém osobním příběhu (viz níže).
Možnost napsat své postavě něco zvláštního je ostatně dovolena, kdykoli v pravidlech uvidíte slovo "obvykle". Všechno, co je pouze "obvyklé", lze porušit, pokud k tomu máte důvod. Víc jak dvě neobvyklosti ale postava obvykle nemá.
Můžete doporučení naopak brát i jako inspiraci, v čem všem se může vaše postava lišit od ostatních.

Rodiny

Postavy obvykle náleží k nějaké rodině, se kterou na slavnost přijely. Rodina se mezi sebou obvykle dobře zná a sleduje obvykle i společné cíle, proto je vhodné přihlásit se do rodiny, ve které ostatní hráče znáte. Přinese vám to nejen jednodušší domluvu, ale i lepší zážitek ze hry.
Rodiny jsou popsány jen ve velmi hrubých obrysech, abychom zajistili, že budou dostatečně pestré. Jak přesně bude vypadat historie rodiny, její složení, vztahy mezi jednotlivými členy a další podrobnosti, to už je na vás.
Aby rodina správně fungovala, musí mít hlavu rodiny (která obvykle rozhoduje), jednoho syna (který je důvodem, proč byla rodina pozvána) a alespoň další dva členy.
Rodiny, které byly pozvány na ples:

Rodina White:
Sice nijak starý, ale zato bohatý rod. Pořádají ples, na kterém plánují vyhlédnout vhodné muže pro své tři dcery. Bydlí v odlehlém sídle a s okolním světem se moc nestýkají - proto je také na slavnosti tak málo lidí.

Rodina Leclerc:
Významní obchodní partneři Whitů, kteří připluli až z Francie, takže mají nemalá očekávání. Nedávno skončila námořní blokáda kvůli válce s Napoleonem, bude jistě hodně co vyřizovat i mimo námluvy.

Rodina Clifford:
Stará -a tedy tradiční- anglická šlechtická rodina, vládnoucí v hrabství, kde se slavnost odehrává. Její členové obvykle shlíží na obchodní rodiny shora, protože nemají zdaleka takovou historii a postrádají úctu k tradici. Bylo by ovšem neslušné pozvání sira White odmítnout... a tak jsou tady.

Rodina MacLintock:
Skotský šlechtický rod, který odvozuje svou historii až ke starým horalským klanům. Staří Skoti obvykle na Angličany nenahlíží s kdovíjakou láskou, ale pozvání rodiny White, kteří jejich rod v dobách nouze před dvaceti lety s pomocí svých investic postavili na nohy, si odmítnout nedovolili.

Rodina Ford:
Velmi pokroková rodina. Nechápou tradice a vidí velký nevyužitý potenciál v britských koloniích. Pro své moderní smýšlení a poškozenou pověst mají velmi málo jiných spřátelených rodin, využívají tedy pozvánku sira White jako jednu z mála příležitostí, jak úplně nevypadnout ze společenských kruhů.

Role

Každá rodina obsahuje tradiční role, které obvykle určují, proč kdo přijel a čemu bude věnovat zvýšenou pozornost.

Hlava rodiny:
Role určená pro muže, kteří nemají potřebu tance a romantických zápletek - to přenechají mladší generaci. Místo toho si užijí vedení rodiny, obchodní vyjednávání a další politickou hru. Obvykle s organizátory jedná jako zástupce ve věcech, které se týkají rodiny jako celku a pomáhá jim vymyslet hru, která bude jeho rodinu bavit. Role vyžaduje znalost o něco většího množství pravidel než ostatní.
Obvykle čtyřicátník nebo padesátník s nezanedbatelným majetkem. Má pro osobní účast na plese více důvodů. Obvykle chce najít rozumné životní partnery pro své děti. Kromě toho má i jiné rodinné cíle, obvykle zejména obchodní - prodat rozsáhlé pozemky ve Skotsku, potlačit rebelii v koloniích, najít ztraceného příbuzného nebo nového obchodního partnera... vymyslete si, co chcete - a čím více, tím lépe, ať mají organizátoři z čeho vaši rodinnou hru postavit.
Hlavy rodiny nosí velký rodový znak.

Manželka:
Role určená pro ženy, které chtějí dělat ve hře společnost svému muži a ne nějakého teprve hledat. Dovoluje pomáhat s rodinnými cíli a zároveň nijak neomezuje v tanci či jiném společenském vyžití. Obvykle zaručuje klid od nápadníků.
Manželka je svému muži všestrannou oporou. Pomáhá mu s plněním rodinných cílů (nechá-li ji) a zejména s výběrem partnerů pro své děti. Má k dětem obvykle výrazně blíže než její věčně zaneprázdněný manžel.
Manželky nosí velký rodový znak.

Dcera:
Hlavní a pravděpodobně nejčastější role. Vždyť hledání životních partnerů pro dcery je hlavním důvodem celého plesu! Role obvykle slibuje romantické zápletky, tanec a podobné kratochvíle mladých své doby. Nejjednodušší role na výrobu příběhu i na hru.
Obvykle jde o svobodné mladé dámy mezi patnácti a pětadvaceti lety. Obvykle kvůli svému věku nemají ani funkci. Ta by je ostatně stejně jen zdržovala od toho hlavního, o co jim na plese jde - od hledání prince na bílém koni. Nejlépe bohatého, krásného a pozorného, žeano.
Dcery nosí malý rodový znak.

Syn:
Role určená pro muže, smířené s faktem, že budou většinu času na plese věnovat dámám. Romantika, vybírání, tanec... a možná trochu intrik nebo obchodu, když bude pan otec potřebovat.
Obvykle gentleman před třicítkou. Obvykle je na plese proto, aby našel svou nastávající, ale pokud bude mít možnost svému otci pomoci s rodinnými cíli, obvykle to také rád udělá.
Synové nosí malý rodový znak.

Starší generace:
Role pro hráče v pozadí, kteří nechtějí nic řešit. Dovoluje postavě napsat zajímavý životní příběh a podělit se o něj s ostatními. Postava nemusí mít žádné cíle.
Obvyklé majitelé titulů, vysokých funkcí nebo pohádkového bohatství pár let před smrtí. Přijeli si na ples jen zavzpomínat na staré časy a užít si ho, jak ještě léta dovolují. Mladší vědí, že za svůj život nasbírali řadu zkušeností, a proto si za nimi obvykle chodí pro radu.
Starší generace nosí dva rodové  znaky.

Služebná:
Dámy, které nestojí o to, aby jejich výběr byl omezován rodinnou politikou, mohou hrát zaměstnance (ať už v domě Lorda White, nebo někoho z hostů). Znamená to sice výrazně horší výchozí pozici... ale možná o to zajímavější hru. Kdo říká, že by si nemohl některý z chudších či moderně smýšlejících hostů vyhlédnout milou pokojskou?
Služebné nenosí rodový znak.

Osamělý:
Role pro hráče, kteří nechtějí patřit k žádné rodině nebo neznají žádné ostatní hráče. Vyžaduje výrazně více přípravy než hra v rodině, protože ve hře nebudete mít, koho se chytit. Obvykle pouze pro muže.
Samostatní gentlemani nenosí rodový znak.

Funkce

Obvykle je funkcí povolání, které postava vykonává v civilním životě. Následující výčet není úplný - pokud máte originální nápad, čím by vaše postava mohla být, rozhodně se jej nebojte použít.

Významný obchodník:
Nejčastější funkce, obvykle pro muže nad čtyřicet let. Obchodník je majitelem nemalého množství továren a pozemků, zaměstnavatelem stovek nebo tisíců lidí a velkým hráčem v anglickém obchodním světě. Obchodní rodiny mají obvykle mnoho cílů, které souvisí s jejich podnikáním.

Vojenský důstojník:
Obvykle znamená hodnost plukovníka nebo vyšší. Důstojník přímo velí vojenské, případně námořní jednotce. Jednou za hru smí vydat písemný rozkaz k jejímu nasazení.

Bankéř:
Majitelům velkých londýnských bank bývá obvykle alespoň čtyřicet. Mají k dispozici výrazně větší množství financí, které jim v prosazování jejich zájmů mohou pomoci. Na druhou stranu se musí starat o to, aby jejich investice byly časem vráceny.

Nejvyšší soudce:
Muž nad šedesát let s dostatečnými právními zkušenostmi se může stát soudcem. V případě, že dojde k právním sporům, má soudce zmocnění tento spor přímo na místě urovnat. Třeba i uprostřed plesu.

Šlechtic:
Obvykle člen jednoho ze starých anglických rodů. K tomu se váže majetek a vážnost, ovšem úplně jiného druhu, než ty obchodní. Mohou mít kontakty i u královského dvora.

Znalec:
Vzdělání je přístupné všem a znalcem se může stát kdokoli, kdo o danou problematiku projeví zájem. Znalci mají k dispozici tajné informace ze svého oboru... a je jen na nich, jak s nimi naloží. Pro naše účely jsou důležití zejména:

  1. Znalec rodokmenů (genealog), který zná rodinnou historii všech přítomných a ví, v kom je kolik šlechtické krve.
  2. Znalec šperků, který jako jediný pozná pravé šperky a cennosti od falešných.
  3. Znalec právní, který dokáže posoudit, jak dopadne spor před soudcem, ještě než k němu dojde.
  4. Znalec průmyslu (technolog), který dokáže správně posoudit, jestli jednotlivé ambiciózní projekty významných obchodníků mají šanci na úspěch.

Poznámky ke tvorbě postavy


Nejdůležitějšími věcmi, které si musíte ujasnit už hned na začátku, jsou rodina a vaše role v ní. Ty totiž do velké míry určují, co a s kým ve hře budete dělat. Pokud máte problémy s výběrem role, kontaktujte organizátory. Snažili jsme se pokrýt co nejširší spektrum, ale pokud máte nějaký originální nápad, rádi si jej poslechneme.
U registrace nezáleží na pořadí. Pokud tedy máte problémy s výběrem rodiny, můžete pár dní počkat s přihláškou, abyste viděli, jestli v některé rodině náhodou nepřibyl někdo, s kým byste hráli rádi. Můžete se i dopředu dohodnout s někým, o kom víte, že chce taky hrát, a požádat organizátory o otevření rodiny přesně podle vašich představ.
Jste-li pevně přesvědčeni, že víte, ve které rodině byste chtěli hrát kterou roli, vyplňte registrační formulář. Ten obsahuje velké množství návodných otázek, které vám pomůžou ujasnit si o postavě všechno potřebné a provede vás celým procesem.